Algú havia fet les presentacions oportunes al començament de la
vetllada i el crític i la model de l’artista es van buscar durant tot el
vernissatge de l’exposició. La sala es va convertir en una mena de pantalla de
radar gegant per a les seves mirades recíproques. El crític n’estava enamorat
d’ençà que havia vist un retrat de la
seva nuesa enigmàtica. La model només el coneixia de nom, però el que n’havia
sentit a dir li havia encès la curiositat. Quan van aconseguir fugir del
vernissatge, només els va trobar a faltar l’artista. Aquella nit, i molts
altres cops després, el crític va poder confirmar com era de precís el retrat
que se sabia de memòria. Aviat, però, es van començar a sentir vigilats. Una
presència intrusa i arbitrària es deixava notar durant les seves trobades. Una
silueta entrevista, una trucada inoportuna. Ombres i silencis. Fins que una nit
cap dels dos va acudir al lloc de cita habitual. Uns mesos després de la
inexplicable desaparició del crític i de la model, quan ja l’oblit havia
representat la major part del seu paper, l’artista, amb motiu d’una mostra
antològica de la seva obra, va presentar una de les seves creacions més
reeixides: l’environament hiperrealista dels amants jacents, on dos cossos nus,
acaronats per una aigua bruta d’algues, s’abracen damunt la sorra d’una platja
artificial.
Microrelat inclòs al recull “Zugzwang” (Quaderns
Crema, 1995). Il·lustra el microrelat "Nu dans un feuteuil" d'A. Renoir, 1890.
Eduard Márquez (Barcelona 1960) és escriptor de
narativa per a adults i infants. Ha publicat dos reculls de narracions curtes, “Zugzwang”
(Quaderns Crema, 1995) i “L’eloqüència
del franctirador” (Quaderns Crema, 1998)
i les novel·les “Cinc
nits de febrer” (Quaderns Crema, 2000), “El silenci dels arbres” (Empúries 2003), “La decisió de Brandes” (Empúries 2005) -que va rebre el Premi Octavi Pellissa i
el Premi de Narrativa de la Crítica Catalana- i “L'últim dia abans de demà” (Empúries,
2011).
Vaig seguir la teva recomanació, Jordi, i vaig aconseguir "Zugzwang". Em va agradar molt. Què tal "L'eloqüència del franctirador"? Me'l recomanes, també? Una abraçada.
ResponElimina